Distribuir contido

Latinoamérica

Distribuir

Distribuir contido

Boa parte do traballo do IGADI plásmase en numerosos artigos e colaboracións en prensa e revistas especializadas.

Para unha mellor clasificación e localización dos actuais 2062 artigos que integran a sección de Análise e Opinión, temos dividido estes nos seguintes apartados temático/xeográficos:

22/10/2018
22/10/2018

En 2006, el reconocido columnista Fareed Zakaria refería que un grupo de países podía flotar por encima de las reglas internacionales prevalecientes y darse lujos, tanto en lo económico como en lo político, que a otros le estaban negados. Según sus términos, se trataba de “islas de excepción” dentro de la economía global. Las mismas se encontraban constituidas por los principales productores petroleros (Newsweek, Special Edition, diciembre 2006-febrero 2007).

10/10/2018
10/10/2018
Anuario Internacional CEID 2018-2019 (Arxentina)

Con un masivo éxodo a países vecinos (Colombia, Perú, Brasil, Ecuador) estimado en más de dos millones de personas, la crisis venezolana ha adquirido dimensiones hemisféricas en un 2018 donde el presidente Nicolás Maduro ha consolidado su poder a través de una controvertida elección presidencial vía constituyente. Con todo, el colapso económico venezolano, la represión interna, la inexistencia de mecanismos de diálogo con una oposición fragmentada, el progresivo aislamiento exterior y la incesante presión hemisférica (sopesando incluso una no menos controvertida intervención militar) dejan a Maduro y a la “troika” de poder “post-chavista” ante una compleja situación, cada vez más dependiente de los intereses geopolíticos de China, EEUU y Rusia.

09/10/2018
09/10/2018
IGADI

Por preocupante, a contundente vitoria de Jair Messias Bolsonaro na primeira volta das eleccións presidenciais brasileiras do pasado 7 de outubro merece abrir un paréntese de reflexión sobre a dinámica política que está a presenciar a principal economía latinoamericana. En perspectiva, a aguda polarización política e social existente nese país desde 2014 tradúcese nun prisma deliberado de frontal reacción contra o legado “lulista”, expresión persoalmente asumida por un Bolsonaro cuxo eventual ascenso político aspírase igualmente a consolidar dentro da contorna hemisférica.

01/10/2018
01/10/2018

La identidad constituye un componente fundamental en la historia de los pueblos. La capacidad para conciliar armoniosamente el pasado con el presente representa la mejor fórmula para abocarse a la construcción del futuro. Por el contrario, una identidad traumática o confusa puede conducir a un agotamiento de las energías de la sociedad en la búsqueda del propio ser. Ello inevitablemente se traduce en proyectos virginales, contagiando a sus sociedades con el mal de Sísifo: el recomenzar continuo.

25/09/2018
25/09/2018
IGADI

Se no último artigo relativo a México falamos sobre a gran xanela de oportunidade que se lle abriu á esquerda mexicana coa súa vitoria nas últimas eleccións federais, neste compre recuperaras dúas grandes promesas coas que o próximo presidente Andrés Manuel López Obrador (AMLO) chegou á presidencia e que deberán facer fronte para non decepcionar ás decenas de millóns de persoas que depositaron nel a súa confianza. Por unha parte, loitar contra a corrupción e a impunidade rampante entre a clase política e a oligarquía mexicana, e por outra –a que nos concirne neste artigo-, reverter os grandes niveis de pobreza e desigualdade do país.

13/09/2018
13/09/2018
IGADI

Miguel Ángel Martínez Pellitero é especialista en Economía Internacional e Desenvolvemento e colaborador do IGADI

Historicamente, a esquerda ten xogado un papel residual na escena política mexicana. Durante mais de 70 anos (entre 1929 e o 2000) o partido oficial (o que agora coñecemos como “Partido Revolucionario Institucional” ou PRI)(1) gobernou ininterrompidamente o país, sendo relevado polo “Partido de Acción Nacional” (PAN)(2) entre os anos 2000 e 2012 –dúas lexislaturas-, devolvendo o relevo ao PRI nos últimos seis anos. Sen embargo, que non acadase gobernar ou nin tan sequera cristalizar en proxectos políticos consolidados non significa que en México non exista unha base popular con conciencia social e de reivindicación ante as inxustizas e os poderes establecidos.

12/09/2018
12/09/2018
IGADI

No marco do actual ciclo electoral en América Latina, estamos a observar un irreversible cambio político? Existe un revival da dereita, liberal e conservadora, por riba dunha esquerda fragmentada tras unha década de hexemonía política e electoral? E a arquitectura rexional, muda tamén con estas tendencias? É Trump un síntoma destes cambios ou un “efecto pasaxeiro”? Ao calor da dinámica electoral e política na que actualmente está inmersa a rexión, obsérvase unha recomposición do seu campo da representación política, nalgúns casos moito mais atomizado e imprevisible, pero que advirte con prefigurar as tendencias a observarse, cando menos, para o próximo quinquenio.

16/07/2018
16/07/2018

La globalización tiene algunos factores que la empujan hacia delante y otros que apuntan a su descarrilamiento. Entre los primeros destacan la expansión económica de China e India y de la clase media asiática. Entre los segundos sobresale el populismo y la realidad inapelable del salto tecnológico.

09/07/2018
09/07/2018

La nueva robótica y la impresión 3D, caracterizados por los bajos costos productivos, están propiciando el retorno a Estados Unidos de las plantas de mano de obra intensiva que sus empresas mantienen en el exterior. Tal tendencia, busca establecer pequeñas plantas cerca de los lugares de consumo final, así como cadenas de suministro mucho más próximas. Si esta tendencia se consolidase, México se encontraría en problemas. Este último país ha imbricado fuertemente su economía a la estadounidense, sobre la base de una producción subsidiaria de bajo costo.

03/07/2018
03/07/2018

La Cuarta Revolución Industrial, con sus saltos cuánticos en materia tecnológica, se cierne como una nube negra sobre el futuro de América Latina. Por lo pronto, la automatización afectará fuertemente al sector de los servicios, donde se sitúa el 80% del empleo en la región. El único beneficio que podría traer esta era de cambios profundos, radica en la posibilidad de hacer uso de las nuevas tecnologías para saltar por encima de muchas de las limitaciones que actualmente nos rodean. Entre las posibles áreas donde ello podría suceder, se encuentran las que a continuación se enumeran.

02/07/2018
02/07/2018
Praza Pública (Galicia)

Por histórica, persistente e contundente, a vitoria de Andrés Manuel López Obrador (AMLO) nas eleccións presidenciais mexicanas abre unha nova era na política neste país, determinada pola elección dun candidato “anti-sistema”. Por vez primeira, un líder de esquerdas chega ao poder en México cun movemento politicamente heterodoxo, derrotando claramente ao status quo que, con anterioridade, impediu constantemente a eventualidade da súa vitoria. Toda vez, en perspectiva electoral hemisférica, a súa vitoria frea momentaneamente a viraxe cara a dereita presentada nos recentes comicios a nivel rexional, así como os novos equilibrios ante as alternancias políticas. Os retos de AMLO orientados a “reformar México” para os próximos seis anos estarán determinados pola consistencia do seu goberno e a inevitable reacción dun status quo institucionalmente enraizado nos resortes de poder.

25/06/2018
25/06/2018

Cuarta Revolución Industrial es el nombre que se la ha dado al salto tecnológico que habrá de impactar al empleo en los sectores más diversos. América Latina debería enfatizar los aspectos poco ortodoxos de su idiosincrasia, al lidiar con esta realidad que todo lo envolverá. La región dispone de recursos muy particulares en materia de improvisación, adaptabilidad ante situaciones cambiantes y pensamiento lateral. Son recursos que pueden resultar invalorables para hacer frente a dicha revolución. América Latina se encuentra en la periferia del mundo occidental.

18/06/2018
18/06/2018

Tras la Segunda Guerra Mundial, y durante las décadas subsiguientes, la integración económica jugó un papel de la mayor importancia en América Latina. De hecho, ésta resultó un subproducto del proceso de sustitución de importaciones articulado a partir de 1947. Lo cierto es que la formulación de dicho proceso no prestó suficiente atención a la desigual distribución de ingreso en América Latina. Ello se tradujo en mercados nacionales reducidos, insuficientes para dar sustento al reto de una industrialización autónoma.

30/05/2018
30/05/2018
IGADI

A formalización este 31 de maio en Bruxelas do ingreso de Colombia como “socio global” dentro da OTAN, un feito inédito que convérteo no único país latinoamericano en ingresar na Alianza Atlántica, confirmaría as expectativas xeopolíticas “atlantistas” impulsadas dende Washington por asegurar ao país andino como o seu socio preferente e estratéxico. Eventualmente, esta perspectiva tería particular incidencia á hora de acometer crises latentes, como é o caso de Venezuela, así como de recrear unha especie de correa de contención ante a presenza hemisférica de rivais “atlantistas” como China e Rusia.

28/05/2018
28/05/2018
Praza Pública (Galicia)

Os resultados da primeira rolda das eleccións presidenciais en Colombia dan a entender o difícil e labiríntico camiño do proceso de paz acadado en 2016 e as controversias suscitadas dentro da sociedade colombiana sobre a súa fraxilidade, o cal implica observar con incerteza o avance deste proceso. A vitoria de Iván Duque (39,14% dos votos), crítico frontal deste acordo, por riba de Gustavo Petro (25,08%), principal defensor do mesmo, anuncia unha segunda volta electoral, prevista para o próximo 17 de xuño, no que o proceso de paz servirá de termómetro político para dirimir quen será o substituto do actual presidente Juan Manuel Santos, principal impulsor deste acordo de paz. Un aspecto, a paz, da que non está desvinculada a crítica situación na veciña Venezuela, con especial incidencia no escenario colombiano pola presenza dun éxodo masivo de venezolanos e pola pretendida simpatía manifestada con anterioridade por parte de Petro co “chavismo”.

Tempo exterior: Revista de análise e estudos internacionais