
Tempo exterior nº 19, Vol. X (I), 2009. Páxs 89-101

Tempo Exterior / 19 (segunda etapa) - xullo/decembro 2009 89

Un novo modelo de información para a ALBA 
Pascual Serrano 

E ntre todas as experiencias e aprendizaxes que nos trouxeron os procesos 
progresistas que se están producindo en América Latina, é importante des-
tacar a postura adoptada polos grandes grupos de comunicación privados. 

Ata que se iniciaron os cambios cara á esquerda no panorama latinoamericano, a 
cidadanía consideraba, con maior ou menor firmeza, tanto naquela rexión como no 
resto do mundo occidental, que existía unha certa pluralidade nos medios e que estes 
intentaban adoptar unha posición relativamente neutral e obxectiva ante as políticas 
postas en marcha polos seus gobernos.

É verdade que a finais do século pasado, en América Latina, había medios 
máis críticos e menos críticos, pero non parecía que houbese unha postura uniforme, 
nin unha campaña coordinada entre todos eles para atacar ou defender a un determi-
nado goberno. A excepción, está claro, das súas posicións respecto de Cuba, que eran 
de clara confrontación desde todos os medios privados latinoamericanos.

Foi co golpe de Estado contra Hugo Chávez, en abril de 2002, cando nos de-
catamos de que algo estaba cambiando. Ata entón, é verdade que os medios estaban 
sendo críticos co goberno venezolano, pero aínda as políticas de Chávez non acen-
deran suficientes alarmas para que os medios iniciasen a súa campaña de acoso, nin 
sequera a esquerda continental, e menos aínda a europea, tíñao considerado como 
un dos seus. Aínda que os medios xogaran papeis significativos noutros capítulos de 
desestabilización política no continente -recordemos o golpe contra Salvador Allen-
de en Chile-, o sucedido en abril de 2002 non tivo precedentes porque se trataba, 
non duns medios que apoiaban un golpe, senón que eran os principais xestores e 
executores.

E non soamente iso, a sensación de impunidade que vivían para levalo a 
cabo chegou ata Europa onde tamén toda a prensa comercial sumouse con entusias-
mo a esa borracheira de golpismo implicándose na súa lexitimación dunha forma tan 
desvergonzada que ler agora as crónicas e editoriais daqueles días escandalizarían a 
calquera cidadán decente, con independencia do seu signo ideolóxico(1). Finalmente, 
o golpe logrouse reverter grazas á valente e unánime reacción do pobo venezolano e 
aquel apoio mediático quedou indeleble nas hemerotecas para vergoña da profesión. 

Novos líderes progresistas irán chegando ao goberno co apoio dos seus cida-
dáns en Bolivia, Ecuador, Nicaragua, Brasil, Arxentina, Paraguai... e todos irían des-
cubrindo dúas cousas: o tremendo poder e hostilidade dos medios de comunicación 
privados, e a ausencia de medios de comunicación públicos que puidesen intentar 

(1) Ver Periodismo y crimen. Luis Alegre (Edición). Hiru 2003.



Tempo Exterior / 19 (segunda etapa) - xullo/decembro 200990

Un novo modelo de información para a ALBA / Pascual Serrano

compensar con certo rigor e ecuanimidade o impresionante papel político de oposi-
ción que estaban liderando as empresas privadas de comunicación. 

O panorama dos medios públicos en América Latina era desolador: a prensa 
escrita estaba en mans de familias da oligarquía ou grupos empresariais estranxeiros 
ao servizo de multinacionais, en especial españois; as televisións públicas ou non 
existían como en Ecuador, ou estaban practicamente desmanteladas e tecnoloxica-
mente atrasadas tras o tsunami privatizador dos anos noventa. En igual situación ato-
pábanse as radios. Aínda que existía un poderoso movemento veciñal que intentaba 
desenvolver medios de comunicación comunitarios, en especial radios, o seu ámbito 
de difusión era mínimo e só servía para crear conciencia de barrio pero non traballar 
un proxecto informativo nacional. 

A política de agresión dos grandes grupos de comunicación cara a chegada 
ao goberno de dirixentes de esquerda foi común e inmediata. O xornalista Andrés 
Sal.lari conta como, dous meses logo da chegada á presidencia de Bolivia de Evo Mo-
rales en xaneiro de 2006, os donos do diario La Prensa da capital boliviana La Paz, 
convocaron unha reunión con todos os seus traballadores. Na mesma, a accionista 
máis importante da empresa informou aos xornalistas que, debido ao risco que corría 
a democracia en Bolivia ante a aparición dun goberno totalitario, o medio asumiría 
unha política de oposición ao goberno de Evo Morales. 

A mesma escena repetiuse ao ano seguinte en Ecuador. Poucas semanas logo 
da vitoria de Rafael Correa nas eleccións presidenciais do 15 de xaneiro de 2007, os 
traballadores do diario El Comercio de Quito foron convocados pola presidenta e di-
rectora xeral do diario, Guadalupe Mantilla, quen lles informou que aqueles que sim-
patizaban co Socialismo do Século XXI podían retirarse do diario, que a partir dese 
momento asumiría unha postura opositora ao goberno. A denuncia fíxoa o militante 
polos Dereitos Humanos ecuatoriano, Alexis Ponce.(2)

Ignacio Ramonet cualificou a situación dos medios en América Latina de 
“latifundio mediático” que require, do mesmo xeito que os latifundios agrarios, dunha 
reforma. “Unha reforma mediática supón que haxa outras fontes de información; que 
estas fontes non estean controladas polo sector privado ou empresarial”, senón que 
se desenvolva un sector público que de forma lexítima “trate de crear un contrapoder 
ao poder empresarial mediático”. Segundo Ramonet, na rexión estase vivindo “unha 
reacción de crispación por parte dos empresarios donos dos medios, que constitúen 
unha verdadeira fronte de ofensiva contra todo proxecto reformista”(3). 

Na historia do continente existiron exemplos de medios de comunicación que 
foron punta de lanza contra gobernos de cambio, coma o caso do diario El Mercurio 
en Chile e La Prensa en Nicaragua. En ambas situacións lograron desprazar a gober-
nos lexítimos. O problema é que, a pesar do perigo para a estabilidade institucional 

(2) Sal.lari, Andrés. "Chávez, Evo y Correa contra los medios de comunicación”. Rebelion.org 12-5-2009 http://
www.rebelion.org/noticia.php?id=85192

(3) Declaracións a Radio Nederland. 2-6-2009 http://www.rnw.nl/es/espa%C3%B1ol/article/el-latifundio-de-la-
informaci%C3%B3n-es-una-excelente-met%C3%A1fora



Tempo Exterior / 19 (segunda etapa) - xullo/decembro 2009 91

Un novo modelo de información para a ALBA / Pascual Serrano

que supón o oligopolio mediático privado, os actuais gobernos progresistas tardaron 
en reaccionar, entre outras razóns porque non tiñan unha estratexia clara para enfron-
tar o problema. Doutra banda, hai que recoñecelo, era lóxico consolidar antes outras 
frontes de desenvolvemento, por exemplo, recuperar os recursos naturais do país en 
mans de consorcios estranxeiros ou atender necesidades sociais impostergables da 
poboación, como a sanidade ou a educación. Ao mesmo tempo, era urxente crear e 
consolidar lazos de integración que garantisen políticas rexionais coordinadas e apun-
talaran os procesos ante as numerosas ameazas que se cernían sobre eles.

Mentres todas estas cuestións prioritarias se afondaban, os gobernos deberon 
ir encaixando arremetidas mediáticas que se permitiron operar con total impunidade 
co dominio do espazo radioeléctrico. Se ata agora estes gobernantes víanse obrigados 
a expresar meras queixas e queixumes pola inxustiza das agresións mediáticas sufri-
das, chegou o momento de pasar á ofensiva e iniciar a construción dun novo modelo 
de comunicación. Un modelo inédito, sen precedentes na historia da humanidade, 
como o é todo o proceso que atravesa a rexión.

A revolución informativa xa comezou, vexamos en que situación atópase. En 
primeiro lugar, observaremos o proxecto comunicativo máis emblemático da rexión, 
Telesur, e, a continuación, achegámonos aos principais países da denominada Alianza 
Bolivariana dos Pobos para A Nosa América (ALBA).

Creación de Telesur 

A decisión de crear unha canle de televisión multiestatal, de contidos basica-
mente informativos, sen publicidade e que mantivese como prioritario principio edi-
torial o de primar a voz dos pobos do Sur fronte a un dominio da axenda informativa 
do Norte marcou un fito. Nunca se chegou tan lonxe no deseño dun medio público 
con vocación popular e con tanta capacidade de penetración. Telesur creouse en 2005, 
pasaron catro anos e podemos facer balance do conseguido e o pendente. 

Conseguido 
Telesur logrou consolidar unha rede de correspondentes na maioría de países 

de América Latina que envían informacións diariamente. Isto permitiulle traballar co 
obxectivo de ter a súa propia axenda informativa nestes países sen ter que depender 
das axencias de prensa. 

Así, Telesur demostrou boas coberturas alternativas en acontecementos 
como as diversas eleccións en América Latina, a guerra de Colombia ou o golpe de 
Estado en Honduras. E moi exhaustivas en temáticas moi necesarias e silenciadas nos 
grandes medios, como os foros sociais. 

A expectación creada pola súa aparición e os intentos por atacar o proxecto 
déronlle un protagonismo que foi ben aproveitado. 



Tempo Exterior / 19 (segunda etapa) - xullo/decembro 200992

Pendente 
Non se logrou unha adecuada distribución do sinal, nin sequera nos países 

accionistas. Mentres que en Venezuela emítese en aberto, Cuba difúndeo en diferido 
e en Arxentina, a pesar de que é un Estado socio de Telesur, non se ve en aberto, os 
cidadáns necesitan subscribirse a unha empresa de televisión por satélite. 

Un dos problemas é o predominio no continente americano do sistema de ca-
ble, o cal require que unha empresa operadora acepte incluír no seu paquete de canles 
a Telesur. Aínda que o sinal emítase de forma gratuíta sempre se precisa a empresa de 
cable para poder entrar nos fogares das audiencias, o que supón unha variabilidade im-
portante dun país a outro. Por cable tampouco é fácil ver a canle na Arxentina, trátase 
dun mercado moi controlado polo grupo Clarín. En Estados Unidos a penas é visible 
porque esixen pagar altas sumas para ser incluído nos paquetes de cable ou satélite. 
Outra opción que se intentou foi que algúns programas fosen accesibles en televisións 
estadounidenses locais, pero para iso esixiron que Telesur achegase ingresos por pu-
blicidade ou cedese espazos para publicidade, algo que, loxicamente, non foi aceptado. 

Respecto a Europa, por exemplo en Francia onde a televisión por cable está 
moi introducida e ligada a Internet, existen varias empresas de cable que, previo pago, 
ofrecen un paquete de canles onde se atopa Telesur. En cambio, para España, as pro-
pias cuñas promocionais de Telesur suxiren contratar a televisión por satélite co grupo 
Prisa (Digital +) para ver esta canle latinoamericana. Non deixa de ser paradoxal que o 
propio Telesur invite a pagar a un dos grupos mediáticos máis críticos con Venezuela 
e os países da ALBA para poder verse en España. 

As súas posibilidades en Internet non están suficientemente explotadas. Aín-
da que ten unha edición en texto bastante valiosa, o sinal de vídeo que permitiría ver 
a emisión en vivo cáese a miúdo por sobrecarga nos momentos de maior expectación 
informativa.

O funcionamento da canle segue sendo moi xerárquico, non se crearon vías 
de participación dos movementos sociais. O consello asesor de luxo que se formou coa 
inclusión dos intelectuais e especialistas de televisión máis prestixiosos de América 
Latina a penas se reuniu nun par de ocasións e non dispón de operatividade para tomar 
ningunha decisión nin asesorar. 

É importante tamén que repasemos a situación mediática en cada país e os 
cambios que se desenvolveron orientados á recuperación do protagonismo cidadán e a 
democratización dos medios. 

Venezuela 
Trátase do país que máis agresións mediáticas sufriu, o lugar onde se acuñou 

o termo “terrorismo mediático” para definir o modus operandi dos medios privados 
contra a institucionalidade do país. Como sinalabamos anteriormente, o golpe do 11 de 
abril de 2002 deu a voz de alerta e mostrou a necesidade de comezar a desenvolver un 
sistema de comunicación participativo e democrático que non estivese exclusivamente 
en mans das grandes empresas privadas. 

Un novo modelo de información para a ALBA / Pascual Serrano



Tempo Exterior / 19 (segunda etapa) - xullo/decembro 2009 93

Desenvolveuse todo un corpus xurídico destinado a terminar coa impuni-
dade dos medios de comunicación. Esta lexislación fixo innecesaria, segundo os de-
putados, a aprobación de Lei de Delictos Mediáticos proposta á Asemblea Nacional 
pola Fiscal Xeral da República, Luisa Ortega Díaz. Entre as normas vixentes atópase 
a Lei de Responsabilidade Social de Radio e Televisión, que favorece a produción 
nacional e independente, limita o tempo de publicidade e prohibe a incitación ao con-
sumo de tabaco, alcol e drogas; a Lei de Exercicio do Xornalismo, a Lei Orgánica de 
Protección ao Neno, Nena e Adolescentes (LOPNA), o Código Orgánico Procesual 
Penal (COPP) e o Código de Ética do Xornalismo. 

Os lexisladores deixaron claro que estas normas non deben estar orientadas 
a censurar nin a coartar a “liberdade de expresión plena” que existe no país. Pola 
contra, trátase de buscar que “cada quen ocupe o seu lugar” e os medios volvan ser 
vehículos para informar, orientar e divertir(4). Con todo, moitos analistas, entre eles 
o Premio Nacional de Literatura Luís Britto, coinciden en que estas disposicións non 
se están aplicando con suficiente rigor. 

Entre as novidades da política de desenvolvemento de medios públicos ató-
pase a creación, en 2005, da Axencia Bolivariana de Noticias (ABN) a partir da exis-
tente Venpres. Venezuela comezou a década do 2000 cunha soa televisión pública en 
condicións precarias, a entón Canal 8. Hoxe, esta canle, agora chamado Venezolana 
de Televisión, modernizouse. Tamén se crearon as televisións Vive TV, de perfil ba-
sicamente documental e participación cidadá, e ANTV, canle da Asemblea Nacional, 
ambos de pouco alcance de sinal. Tamén está sendo valiosa a experiencia de Ávila TV, 
unha canle só para a capital do país cun ton desenfadado e xuvenil. 

Finalmente, o remate da concesión á cadea Radio Caracas Televisión 
(RCTV) permitiu pór en marcha Tves, de programación fundamentalmente cultural, 
sen informativos. Todas as televisións privadas seguiron emitindo con normalidade 
-algunhas mantendo toda a súa virulencia contra o goberno- fóra da citada RCTV 
que deixou de emitir en aberto para pasar ao cable. 

En canto á prensa escrita, o diario Vea, o máis próximo ata hai pouco aos 
sectores populares, non posúe a calidade necesaria. O 30 de agosto de 2009 púxose 
en circulación El Correo del Orinoco, en sintonía co proceso bolivariano e cunha 
tirada inicial de 50.000 exemplares. A súa calidade parece que é aceptable, pero está 
pendente de valorar a súa distribución e evolución. Xunto a el atopamos Últimas 
Noticias, que mantén un razoable equilibrio e fíxolle gañar aceptación e vendas. Os 
opositores El Universal e El Nacional, aínda que máis coidados na presentación, ató-
panse en franco declive ante as súas pertinaces campañas contra o goberno á conta 
de violentar calquera principio deontolóxico xornalístico. 

Respecto das radios, é de destacar os centos de emisoras comunitarias crea-
das desde que se iniciou o proceso bolivariano. A elas súmanse televisións comunita-
rias e publicacións escritas de diferente periodicidade. En xullo de 2009, atopábanse 

(4) Correo del Orinoco, 16 de agosto de 2009

Un novo modelo de información para a ALBA / Pascual Serrano



Tempo Exterior / 19 (segunda etapa) - xullo/decembro 200994

rexistrados oficialmente 567 medios comunitarios, dos cales 245 eran radios e 37 
televisións, xunto a 185 xornais e 19 páxinas web. A política gobernamental de apoio 
a estes proxectos materialízase na concesión de licenzas, recursos técnicos, locais 
para traballar e publicidade procedente de diversas institucións do Estado. É de des-
tacar que a gran maioría destes medios funcionan cunha gran autonomía, pois son 
os colectivos veciñais ou asociados quen deciden os contidos e elabóranos sen maior 
control político.

Pola súa banda, os medios estatais agrúpanse no Sistema Nacional de Me-
dios Públicos de Venezuela, creado a finais de 2008, e pertencen ao Ministerio de 
Información e Comunicación, cunha importancia que está sendo fundamental no 
goberno de Hugo Chávez. 

A pesar deste desenvolvemento, ou quizais por iso mesmo, é en Venezuela 
onde o debate sobre o novo modelo necesario de comunicación atópase máis aca-
lorado. O director da publicación mensual Question e fundador de Telesur, Aram 
Aharonian, denunciaba o pasado mes de agosto que, mentres se estaba pagando o 
custo de aprobar unha normativa acusada de autoritaria e restritiva da liberdade de 
expresión, en realidade non se producía ningún avance significativo desde o punto 
de vista dos obxectivos que deberían orientala. Así, acusaba á Lei venezolana de 
Telecomunicacións de ser a máis neoliberal de América Latina e pedía revisar a Lei 
de Responsabilidade Social de Radio e Televisión e os regulamentos que impiden a 
difusión libre e en igualdade de condicións das radios e televisoras comunitarias...(5). 
É evidente que Venezuela está sendo a experiencia piloto da que o resto de países 
debe ir aprendendo, pois foi o primeiro en aplicar a necesaria medida de reforzar un 
sistema de medios públicos e agora é o primeiro en enfrontarse á necesidade de dota-
los dun contido propio e unha orientación diferente á dominante ata agora.

Cuba 
Evidentemente, o sistema cubano é absolutamente diferente de todo o ante-

rior. O seu modelo socialista conleva a propiedade pública dos medios de comunica-
ción. Con todo, tamén os cambios no panorama político e mediático na rexión estanlle 
afectando. Un gran momento para iso será cando dispoñan do cable submarino para 
conexión a Internet que se está preparando dende Venezuela. Ata agora, a conexión 
a Internet dende a illa debe facerse baixo o control de Estados Unidos, cun mínimo 
ancho de banda e por vía satélite, de alto custo económico(6). Iso impide o uso domés-
tico de Internet que se presenta habitualmente como unha censura do goberno, cando 
en realidade é un impedimento tecnolóxico derivado do bloqueo estadounidense. A 
pesar de todo, Internet está presente de forma xeneralizada nas institucións públicas 
e comunitarias, profesionais e, principalmente, en universidades e centros educativos. 

(5) Aharonian, Aram. "Democratizar las comunicaciones sí, pero... ¿sabemos cómo y para qué?” Agencia 
Latinoamericana de Información 25-8-2009  http://alainet.org/active/32620   

(6) Elizalde, Rosa Miriam. "Cuba e internet. Menos cinismo por favor”. Rebelión.org  17-9-2009 http://www.
rebelion.org/noticia.php?id=91639 

Un novo modelo de información para a ALBA / Pascual Serrano



Tempo Exterior / 19 (segunda etapa) - xullo/decembro 2009 95

Os principais xornais diarios de distribución nacional, Granma e Juventud 
Rebelde, aumentaron o seu número de páxinas e incorporaron seccións de partici-
pación cidadá con contidos moi críticos. É o caso da sección “Acuse de recibo” en 
Juventud Rebelde. O seu responsable foi Premio Nacional de Xornalismo 2007 por 
ese traballo. Pola súa banda, Granma, o 14 de marzo de 2008, coincidindo co Día 
da Prensa en Cuba e só dúas semanas despois de que Raúl Castro asumise formal-
mente a Presidencia da illa, inauguraba a súa sección “Cartas á dirección”, destinada 
ás queixas cidadás, que ocupa dúas páxinas íntegras. Alí recibíronse no primeiro 
ano 3.072 cartas por vía postal e 3.292 mensaxes electrónicas. Tratábanse asuntos 
espiñentos relacionados con cuestións económicas delicadas como o control interno, 
os baixos salarios, a contabilidade, o malgasto de recursos, a indisciplina laboral e 
social, o roubo, a contaminación ambiental ou críticas ao igualitarismo. 

Tamén se abordou a burocracia e o “reunionismo”, en alusión ás frecuentes 
reunións que celebra a sociedade cubana nos seus ámbitos veciñais, laborais ou po-
líticos. O diario destacaba no seu balance anual da sección que ‚‘aspectos da ética 
e a moral socialista‘‘ tamén foron “tratados e reiterados” polos lectores(7). Algúns 
sectores seguen considerando este espazo para a crítica moi insuficiente na medida 
en que dificilmente excede o nivel do doméstico e non chegan aos altos responsables. 

En televisión tamén se produciron avances. Non só a principal canle, Cu-
bavisión, aumentou o seu horario de emisión ás 24 horas, creouse no verán de 2008 
unha nova canle de películas, documentais e musicais, tamén de 24 horas, Multivi-
sión. A todo iso débese engadir a posta en funcionamento de canles locais en todas 
as provincias e algunhas cidades, cuns contidos que, xa que logo, non están centra-
lizados na Habana. Todos eles posúen os seu propios equipos, estudos e persoal que 
ofrece programación informativa, cultural e infantil propia. 

A participación das audiencias é unha das novidades da televisión cubana 
menos coñecida fóra do país. Desde o estudo recóllense as chamadas da poboación 
cos seus comentarios e queixas. É o caso do programa “Libre acceso”. 

En canto a Telesur, emítese un resumo en diferido baixo o título “Lo mejor 
de Telesur”, algo que foi moi criticado pola oposición que considera unha desconfian-
za das autoridades cara unha programación elaborada fóra de Cuba. En realidade, 
ese “resumo” inclúe todas as informacións do noticiero, aínda que, iso si, é, incom-
prensiblemente, en diferido. Con todo, un dos programas estrela de Telesur, “Mesa 
Redonda”, emítese desde La Habana. 

En publicacións culturais tamén existe un importante desenvolvemento. Á 
histórica revista Bohemia, fundada en 1908, sumáronse publicacións como La Jiribi-
lla, de gran impacto en Internet, creada hai uns anos. Máis recentes cómpre sinalar 
La calle de enmedio, e algunhas levan bastantes anos cun perfil bastante crítico, 
como Temas, editada polo ICAIC (Instituto Cubano de Arte e Industria Cinemato-
gráfico) ou La Gaceta de Cuba, editada pola UNEAC (Unión Nacional de Escritores 

(7) Granma 13-3-2009

Un novo modelo de información para a ALBA / Pascual Serrano



Tempo Exterior / 19 (segunda etapa) - xullo/decembro 200996

e Artistas Cubanos). É de destacar tamén o suplemento cultural de Juventud Rebel-
de e a revista literaria Siempreviva. Trátase de publicacións cun ton máis aberto e 
realista pero coa limitación de que a súa difusión adóitase circunscribir a sectores 
intelectuais máis que á maioría da poboación. O nivel de autonomía de todas es-
tas publicacións con respecto ás autoridades gobernamentais non é menor ca o dos 
responsables dunha revista nos países de economía de mercado respecto dos seus 
accionistas. A política do goberno é que todas as publicacións, desde as nacionais ás 
rexionais, estean dispoñibles en Internet. 

Tamén, desde o Centro de Información para a Prensa, creouse o denomina-
do “Blogs de Periodistas Cubanos” (BPC)(8), onde se atopan decenas de profesionais 
escribindo todos os días. A el engádese unha rede social de xornalistas latinoameri-
canos, “Blogueros y corresponsales de la revolución”(9), onde se afiliaron cubanos e 
doutras nacionalidades, que defenden as conquistas da revolución con sentido crítico 
e construtivo. 

Sen dúbida, o reto de Cuba é como afrontará o fin das limitacións técnicas de 
Internet cando comece a funcionar o cable submarino que dende Venezuela permitirá 
o acceso á rede de forma masiva e que entrará en fase de probas proximamente.

Ecuador 
Desde a súa chegada á presidencia, Rafael Correa viuse acosado polos gran-

des grupos de comunicación do seu país, en especial Teleamazonas e o diario El Uni-
verso. Iso levoulle a anunciar a proposta de crear na Unión de Nacións Sudamericanas 
(Unasur) un organismo a modo de Observatorio Cidadán Sudamericano de Medios 
que denuncie os desmáns dos medios nos seus intentos por desestabilizar os gobernos 
progresistas da rexión. Trala súa última vitoria electoral, con case o 52 por cento dos 
votos, no seu primeiro saúdo aos seguidores resaltou que na nova etapa loitará contra 
o poder corrupto da prensa, á que tamén cualificou como mafiosa. 

Ecuador nunca tivo unha televisión pública. Foi co goberno de Rafael Co-
rrea que se creou Ecuador TV, cunhas emisións que comezaron en novembro de 2007 
grazas ao apoio financeiro do Banco de Desenvolvemento Económico e Social de Ve-
nezuela e técnico de Venezolana de Televisión e Telesur. Igualmente, o Estado ecua-
toriano promoveu algúns medios de comunicación estatais: o diario El Telégrafo, que 
quedou en mans do Estado trala quebra de devandita entidade, Radio Nacional del 
Ecuador e agora o quincenal El Ciudadano, máis oficial. 

A administración ecuatoriana tamén posúe de forma casual as cadeas Gama 
TV, TC Televisión e CN3 (cable), despois de que, en xullo de 2008, a Axencia de Ga-
rantía de Depósitos (AGD) ordenase a incautación de todas as empresas do grupo eco-
nómico ao que pertencían trala falta de pagamento dunha débeda xerada co Estado a 

(8)  "Periodistas cubanos ponen en marcha una plataforma de blogs como "alternativa a la información tergiversada y 
errónea sobre Cuba" . Rebelion.org 22-5-2009 http://www.rebelion.org/noticia.php?id=85753

(9) http://bloguerosrevolucion.ning.com

Un novo modelo de información para a ALBA / Pascual Serrano



Tempo Exterior / 19 (segunda etapa) - xullo/decembro 2009 97

través de Filanbanco dez anos antes(10). Polo momento, seguen transmitindo co mesmo 
persoal pero con administración estatal, ata resolver a súa situación xurídica. 

O 8 de setembro de 2008, a secretaría de Comunicación do goberno ecuato-
riano anunciou a creación da Axencia de Noticias de Ecuador e Sudamérica (ANDES) 
que comezaría a funcionar tres meses máis tarde. 

O goberno tamén organizou toda a información da administración a través 
do Sistema Nacional de Información co que se intenta dotar ao Estado da máxima 
transparencia na súa xestión. 

Bolivia 
En Bolivia reforzouse a axencia estatal Axencia Boliviana de Información, 

ABI, xa creada antes da chegada de Evo Morales e do partido Movemento ao Socia-
lismo (MAS) ao goberno, sen que a súa influencia poida facela competir aínda cos 
medios privados. 

Ao igual que en Arxentina, en Bolivia existía unha televisión pública practi-
camente desmantelada polos gobernos neoliberais anteriores, o Canal 7. Aínda que o 
goberno de Evo Morales estalle prestando máis atención dotándoa de equipos e per-
soal, a súa capacidade tecnolóxica segue sendo moi inferior ás privadas, todas elas pro-
piedade de magnates e fortes grupos empresariais opositores ao goberno. O 1 de maio 
de 2008 arrancou as súas emisións o Sistema Nacional de Radios dos Pobos Indíxenas, 
creado polo goberno. A esa armazón uniuse a rede pública Radio Patria Nova, en plena 
expansión. O obxectivo desta rede é dar voz ás comunidades campesiñas e indíxenas 
do país e chegar a todos os recunchos da nación, algo que aínda non se logrou. Agrupa 
a unha trintena de radios comunitarias e está administrado por un Consello Directivo 
conformado por cinco dirixentes e representantes comunitarios e orixinarios(11). 

Tamén se creou un xornal auspiciado polo goberno, Cambio, que está tendo 
gran aceptación debido a que o panorama era, na práctica, de unánime oposición, con 
toda a prensa escrita en mans de ricas familias da oligarquía local. 

Nicaragua 
Neste país centroamericano, o 99 por cento dos medios son privados con li-

cenzas que se outorgaron durante os gobernos anteriores. A lei impediu entón que se 
puidesen privatizar a canle pública de televisión, Canal 6, e a emisora Radio Nicara-
gua. Pero a primeira desconectouse, non funcionou durante os gobernos neoliberais 
anteriores ao actual de Daniel Ortega. Foi agora cando a reactivaron pero sen contidos 
por falta de orzamento, a penas programas infantís. O único medio público que parece 
que vai mellorando en recursos é Radio Nicaragua, sen que alcance os niveis que tivo 
durante a revolución sandinista.

(10) Machado, Decio. "Ecuador: Comienza a hacerse justicia diez años después".  http://jbcs.blogspot.com/2008/07/
decio-machado-desde-quito-ecuador-el.html 

(11) Bajo, Ricaro y Serrano, Pascual. Le Monde Diplomatique. Diciembre 2008. Disponible en   http://www.
pascualserrano.net/noticias/bolivia-bfquien-controla-los-medios-de-comunicacion/?searchterm=Ricardo%20Bajo 

Un novo modelo de información para a ALBA / Pascual Serrano



Tempo Exterior / 19 (segunda etapa) - xullo/decembro 200998

Entre os medios privados, existen algúns non hostís ao goberno. É o caso 
de Radio Ya, a máis oída en todo o país, propiedade da Fronte Sandinista, a radio La 
Primerísima, o Canal 4 de televisión e algunhas radios rexionais que emiten en FM 
(radio Liberación, radio Mujer). Con todo, o 80 % dos medios poderíase dicir que son 
opositores ao sandinismo gobernante. 

Honduras 
Honduras só dispón dunha precaria canle pública de televisión, Canal 8, que 

os golpistas non dubidaron en pechar mediante a súa toma por militares o pasado mes 
de xuño(12). A ausencia dunha estrutura de medios públicos permitiu que a información 
que recibiron os hondureños fose toda procedente das oligarquías que controlan a pren-
sa do país e, xa que logo, a favor do golpe. Algún medio comunitario ou independente 
que puidese existir foi pechado, como Radio Globo. En agosto, o goberno golpista 
anunciou que entregará a frecuencia do aínda estatal Canal 8 ao empresario Elías 
Asfura(13), o que confirma que un dos principios dos gobernos de dereitas é eliminar 
calquera resto de medios de comunicación públicos.

Arxentina
Aínda que non pertenza á ALBA, o caso de Arxentina merece unha especial 

atención. A chegada á presidencia de Néstor Kirchner en 2003, aínda que con moita 
lentitude, supuxo unha reactivación do estatal Canal 7, practicamente desmantelado 
polas privatizacións dos anos anteriores, e a creación da canle pública Encuentro, de 
liña cultural, dirixido polo cineasta Tristan Bauer. Tamén se desenvolveu e mello-
rou Radio Nacional Argentina e creouse en 2001 o denominado Sistema Nacional de 
Medios desde o que se busca coordinar todo o estatal. En cambio, as concesións de 
licenzas mantiveron baixo a denominada Lei de Radiodifusión a repartición do espazo 
radioeléctrico que no seu día se fixo durante as ditaduras (1976-1983).

Tras un longo historial de reivindicacións populares, en agosto de 2009, a pre-
sidenta Cristina Fernández de Kirchner anunciaba o envío ao Congreso dun proxecto 
de lei de radiotelevisión que creou gran expectación no país. O proxecto establecía 
unha repartición do espazo de radio e televisión en tres terzos: un comercial -hoxe do-
minante-; outro da sociedade civil, e o último para o Estado. Tamén expuña a revisión 
de licenzas cada dous anos e marcaba limitacións ao capital estranxeiro. Igualmente, 
incorpóranse cambios para ampliar e garantir os dereitos dos pobos orixinarios -insufi-
cientes para algúns líderes sociais como o Premio Nobel Adolfo Pérez Esquivel-, darlle 
un alcance máis federal á Defensoría do Público e declarar o espectro radioeléctrico 
como un ben público. 

O texto orixinal foi presentado na Cidade da Prata en marzo de 2009 co aval 
e apoio da Unión de Traballadores de Prensa de Bos Aires, e tivo ao redor de cincuenta 

(12)  ABN. 28-6-2009 http://www.abn.info.ve/noticia.php?articulo=188231&lee=16
(13) La Prensa 4-8-2009 http://www.laprensahn.com/Internacionales/Ediciones/2009/08/05/Noticias/Gobierno-

entregara-Canal-8-a-Elias-Asfura 

Un novo modelo de información para a ALBA / Pascual Serrano



Tempo Exterior / 19 (segunda etapa) - xullo/decembro 2009 99

modificacións a instancias das observacións e sinalamentos realizados por distintas 
organizacións sociais, sindicais, políticas, de dereitos humanos, cooperativas, medios 
comunitarios, universitarios, entre outros, no marco dos 24 foros realizados para o 
seu debate e auspiciados por 11 gobernacións e 25 universidades nacionais(14). Como 
non podía ser doutra forma, as asociacións e sindicatos de xornalistas, xunto a outros 
sectores da sociedade civil, pronunciáronse a favor da iniciativa, que en cambio foi 
cuestionada por algúns partidos da oposición, propietarios dos medios xornalísticos e a 
patronal Sociedade Interamericana de Prensa (SIP). Terminou aprobándose con algúns 
cambios o pasado 16 de setembro. 

Perspectivas 
Este repaso lévanos a observar que o debate sobre como e cara onde debe 

avanzar un novo modelo de comunicación está máis vivo ca nunca. Algúns elementos 
xa están totalmente definidos, por exemplo, a repartición das licenzas de emisión de 
televisión e radio. Xa ninguén discute que o espazo radioeléctrico é público e que é 
baixo o formato dunha concesión temporal como os sectores privados poden gozar 
dunha parte para a súa explotación. 

Con todo, segue sen concretarse con claridade qué porcentaxe desas licenzas 
resérvanse para os sectores comunitarios. Trátase dunha discusión que desborda ata 
aos países da ALBA e que se está levando tamén noutros como Uruguai ou Brasil. 
Non debemos esquecer que os cambios tamén están afectando a todo o continente, por 
exemplo, en Paraguai creouse unha nova canle pública educativa e unha axencia de 
noticias estatal. Pola súa banda, no Salvador, o presidente Mauricio Funes anunciou 
o pasado mes de agosto a posta en marcha dunha axencia estatal de noticias que se 
integrará xunto a Canal 10 e Radio Nacional nun sistema nacional de medios de co-
municación de nova creación. E a importancia de Brasil é clave para a rexión. Neste 
país creouse en 2005 a canle pública TV Brasil-Canal Integración que incorpora a 
Radiobrás, TV Senado, TV Cámara e TV Judiciário, e busca unha proxección fóra de 
Brasil chegando a partir de 2006 a unha vintena de países, ben por cable ou por satélite.

En calquera caso, a situación é apaixonante porque nos enfrontamos a nume-
rosos retos: 

1) O papel do Estado é fundamental para democratizar a comunicación, pero 
os líderes políticos deben demostrar que son capaces de desenvolver un mo-
delo que non será unha mera correa de transmisión do goberno ou do parti-
do gobernante. Córrese o perigo de evolucionar cara un panorama dividido 
entre medios privados que combaten con impunidade mediante a mentira 
e a manipulación a gobernos progresistas, e medios públicos dedicados só 
ao seguidismo gobernamental. No medio estaría un cidadán desinformado 

(14) Observatorio de Medios de la UTPBA. "Ley de servicios audiovisuales. La propuesta llegó al Parlamento".  http://
www.rebelion.org/noticia.php?id=90647

Un novo modelo de información para a ALBA / Pascual Serrano



Tempo Exterior / 19 (segunda etapa) - xullo/decembro 2009100

sen posibilidade de acceder a unha información rigorosa e unhas análises 
independentes. 

2) Débese terminar coa impunidade dos medios privados para enganar e para 
mentir, pero sen coartar a liberdade de expresión. 

3) É importante tomar medidas ante o parasitismo de moitos medios privados 
que, mentres defenden a economía de mercado e preséntanse como inde-
pendentes, reciben importantes ingresos de publicidade estatal e exencións 
fiscais. 

4) Deben explicar e convencer de que o presentado polos medios privados 
como liberdade de expresión e liberdade de prensa é só o seu privilexio para 
seguir dominando o panorama informativo, copando o espazo radioeléctri-
co e intervindo politicamente baixo o paraugas da información. 

5) É necesario promover unhas adecuadas políticas de información desde as 
diferentes institucións gobernamentais para que a transparencia informati-
va permita enfrontar sen complexos todas as campañas nacionais e interna-
cionais de desinformación. 

6) Requírese a formación de profesionais da comunicación que operen sen 
os vicios dos xornalistas actuais dominados polas inercias das ideoloxías 
ocultas das axencias de información; e coa trivialidade e a frivolidade como 
inspiradores dos contidos. Débese lograr unha nova xeración de xornalistas 
coas claves técnicas comunicativas que hoxe son propiedade case exclusiva 
dos emporios de comunicación privados. 

7) Deben educar á cidadanía como consumidores críticos de medios de comu-
nicación e, ao mesmo tempo, como suxeitos activos no seu ámbito cidadán 
para difundir e protagonizar a axenda informativa da súa comunidade. 

8) É fundamental evitar as tentacións desde todos os niveis do poder político 
para utilizar en proveito propio os contidos en lugar de supeditalos á veraci-
dade e o dereito á cidadanía a estar informada. 

9) Os medios dos países da ALBA deben recordar que cada día o mundo é 
máis pequeno, o reto non é só levar a verdade aos seus cidadáns, senón ta-
mén á comunidade internacional. O dominio global dos grandes grupos de 
comunicación é impresionante, e a mensaxe do Sur é importante que tamén 
chegue aos cidadáns do Norte, onde os avances na democratización dos 
medios non se están producindo. 

Un novo modelo de información para a ALBA / Pascual Serrano



Tempo Exterior / 19 (segunda etapa) - xullo/decembro 2009 101

10) Débese definir o modelo de contidos. Segundo Aram Aharonian, “de nada 
serve ter medios novos, canles de TV novas, se non temos novos contidos, se 
seguimos copiando as formas hexemónicas. De nada serven novos medios 
se non cremos na necesidade de vernos cos nosos propios ollos. Porque 
lanzar medios novos para repetir a mensaxe do inimigo, é ser cómplice do 
inimigo”(15). Isto supón abrir unha discusión sobre que formatos, técnicas e 
estilos deben adoptarse. Se se aposta por un cambio revolucionario nas for-
mas que teña por obxectivo subverter o estilo mercantilista dominante pero 
que poida provocar o rexeitamento e a incomprensión do cidadán. Ou se, 
pola contra, non se renuncia a certos estilos técnicos do modelo dominante 
pero se adapta a outros principios e valores. 

11) Queda tamén por concretar que nivel de participación cidadá resérvase ás 
novas propostas e como se combina o dilema entre a maior democratización 
e participación cidadá, e unha necesaria profesionalización dos contidos. 
Nin o medio debe ser unha mera praza pública onde calquera vaia berrar, 
nin tampouco se debe repetir o modelo actual de medios xordos para cida-
dáns mudos. 

12) Para rematar, débese ir planificando de qué sistema de control so-
cial dótase cada comunidade. Os medios de comunicación, do mes-
mo xeito que as institucións, non poden deixarse en mans duns elixi-
dos coa inxenua esperanza de que, sen control, farán o máis acertado. 

Tamén sería un erro crer que o desenvolvemento e modelo pode ser idéntico 
para cada país por moitas intencións integradoras que se teñan. Elementos como a 
compoñente indíxena, o desigual nivel cultural e de cualificación técnica duns países 
respecto doutros, ou o diferente estado de desenvolvemento dos movementos sociais 
son elementos que dotan dun perfil distinto a cada país e que deben reflectirse no des-
envolvemento do seu modelo informativo. 

O que é indiscutible é que, hoxe, en América Latina, e nos países da ALBA en 
especial, estase construíndo o futuro doutro sistema de medios de comunicación posi-
bles. Alí está o futuro que nos está convertendo a Europa en meros restos do pasado. 

Pascual Serrano é xornalista. O seu último libro é “Desinformación. Cómo los 
medios ocultan el mundo”. Península, xuño de 2009. 

 www.pascualserrano.net.

(15) Aharonian, Aram. "Democratizar las comunicaciones sí, pero... ¿sabemos cómo y para qué?” Agencia 
Latinoamericana de Información 25-8-2009  http://alainet.org/active/32620      

Un novo modelo de información para a ALBA / Pascual Serrano


