
Tempo Exterior / nº 10 (segunda época) - xaneiro/xuño 2005 141

Os medios de comunicación de masas
en China
Georgina Higueras

índa que moito máis tarde que outras esferas da vida cultural, social e inclu-
so política de China, os medios de comunicación de masas chineses non
teñen sido alleos á transición que vive o país máis poboado do planeta desde

unha economía rixidamente planificada a unha de libre mercado. O camiño iniciado
en decembro de 1978 coa chamada de Deng Xiaoping á modernización da agricultu-
ra, da industria, da ciencia e a tecnoloxía e do Exército no marco dun poder monolíti-
co, non tivo en conta o anacronismo de afastar á información dos novos ventos de
liberdade que comezaban a soprar en China. De pouco serviu que a nova Constitución
de 1982 proclamara no seu artigo 35 que “os cidadáns da República Popular gozan de
liberdade de expresión, de prensa, de reunión, de asemblea, de asociación e de mani-
festación”. Ata hoxe en día ese artigo non deixa de ser conto chinés. Na República
Popular fundada por Mao Zedong en 1949 un é libre de facerse rico pero non se pode
escribir, nin informar con liberdade. Hai ducias de regulacións e leis que poñen filtros
a ese artigo 35 da Constitución e no seu nome establecen o control polos distintos
órganos estatais para publicar, emitir e distribuír información. Toda manifestación
mediática está sometida á autorización previa do Estado, incluído o cine e a importa-
ción de películas que require a autorización e revisión do departamento de censura.

Pese a iso, no que levamos de século fíxose evidente que a transición comeza
a implantarse nas empresas dos medios de comunicación social, que finalmente non
quixeron quedar á marxe do despregue económico que levanta o país. En 2005, China
xa é o primeiro receptor do mundo en investimento estranxeiro e este comezou a
penetrar no sector da comunicación. A necesidade das empresas de comunicación de
facerse produtivas abriu as portas á presenza de socios estranxeiros, que traen consigo
non só técnicas administrativas modernas, senón un concepto de medio de comunica-
ción occidental, aínda que o dereito á liberdade de expresión siga coartado. O tempo
no que os medios de comunicación sobrevivían de subvencións públicas e subscri-
cións obrigatorias terminou. Agora deben render beneficios económicos ou desapare-
cer e evidentemente, na era de Internet, teñen os seus días contados aqueles medios
que non modernicen a empresa e manteñan un contido arcaico.

Como ten feito coas estruturas sociais do país, a economía será a que
arrastre aos medios pola senda da liberdade, unha liberdade dentro das marxes do
pragmatismo chinés, pero mexida nun vento que as barreiras do réxime non serán
capaces de deter.

A publicidade inexistente ata 1979 converteuse, como en Occidente, nun
elemento básico da xestión dos medios, que nestes últimos anos, igual que noutros

A



Tempo Exterior / nº 10 (segunda época) - xaneiro/xuño 2005142

sectores empresariais, pasaron de ser públicos a permitir a entrada de capital pri-
vado. Os grupos públicos que ostentan a propiedade dos medios poden agora pri-
vatizar a parte dedicada a aspectos comerciais e de distribución, sempre que non
supere o límite do 49%. O 51% restante ha de quedar en mans públicas, ben do
Estado, da rexión, do concello ou de sociedades públicas. Este foi o caso de Bei-
jing Qingnian Bao (Diario da Xuventude de Beijing), que sacou a bolsa parte da
súa compañía comercial.

A prensa fixo tamén un grande esforzo de diversificación e especialización,
coa creación de edicións secundarias, vespertinas, de fin de semana, proceso no que
saíu gañando a prensa especializada e a local. Dito isto, temos que insistir en que ata
o momento, todo o proceso de reforma das empresas de comunicación é bastante máis
lento que o dos outros sectores da economía debido ao inmobilismo do sistema polí-
tico, que controla con puño de ferro o Partido Comunista Chinés. Como os afamados
equilibristas do circo chinés, o Partido Comunista cabalga nun estraño equilibrio ao
lombo de dous cabalos que corren a distintas velocidades: o da economía capitalista,
disfrazada co eufemismo de “socialismo con características chinesas” e o da ditadura
comunista, que viste a súa antiga montura de “democracia popular”.

O aparato de propaganda do partido é o que tradicionalmente controlou os
medios de comunicación social que, sobre todo nos temas sociais e económicos, se
van desembarazando da censura que lles impón. Isto deu lugar a un florecemento de
novas cabeceiras, algo inusitado nun mundo globalizado no que cada día se le menos.
Por non falar da cantidade de cadeas e canais de televisión ademais das numerosas
emisoras de radio que nacen constantemente.

O novo goberno de Hu Jintao propúxose coma un dos obxectivos conseguir
máis transparencia informativa, especialmente despois da polémica xurdida trala falta
de información pública durante a epidemia da pneumonía atípica, coñecida coma SARS,
que salpicou de mortes o sudeste asiático e desatou o terror en todo o mundo durante
a primavera de 2003. Así, os principais departamentos gobernamentais deben contar
cun portavoz ou responsable de prensa. Aínda que pareza o normal, esta é unha gran-
de novidade nun país onde ata hai moi pouco cada ministerio gardaba como segredo
de estado toda a información relativa á súa actividade.

Lembro que en 1985, cando se creou a primeira empresa mixta vinícola
chinesa-francesa, eu era delegada da Axencia EFE en Beijing e chamei ao Minis-
terio de Agricultura para saber como ía funcionar a nova empresa. Como non
había voceiro, solicitei unha entrevista co xefe do Departamento correspondente,
que suxeriu que o encontro fose na oficina da Axencia EFE. Como era habitual, o
funcionario presentouse con outro membro do seu departamento e eu co meu in-
térprete Chen Ziming, que non actuaba como tal pero que por cuestións do sis-
tema, estaba sempre comigo nas citas oficiais. Cada pregunta que eu facía sobre o
tipo de uva, o terreo, as bodegas, as barricas, mesturas ou colleita... en fin o típico
se estabamos nunha entrevista sobre viño, o xefe devolvíama e eu, grande amante
da cultura do viño, ao principio sobre todo, non tiven ningún inconveniente en

Os medios de comunicación de masas en China / Georgina Higueras



Tempo Exterior / nº 10 (segunda época) - xaneiro/xuño 2005 143

contarlle cousas sobre os viños españois. Seguimos e seguimos e eu non sacaba
nada en claro para a miña reportaxe, polo tanto, pedinlle que el tamén me contase
o que sabía, pero deu por rematada a entrevista de forma case abrupta e marchou.
Á mañá seguinte soou o teléfono. Chen colleuno e nun instante a súa cara palide-
ceu ata quedar branco coma se fose sueco. Chamaban para comunicar que me ían
acusar formalmente de espía industrial, porque intentara pescudar datos secretos
sobre a produción vitivinícola chinesa. A min deume un ataque de risa, pareceume
a forma máis cómica de que me expulsasen de China ¡unha periodista española
espiando a inexistente industria vinícola chinesa! Era realmente chistoso, pero
aquel mesmo día, os bos oficios de Chen e os meus bos contactos no Ministerio de
Exteriores resolveron o asunto.

A tradición mandaba en China manter o cidadán na máis absoluta ignorancia
para non provocar “inestabilidade social”. En aras dese ideal de estabilidade non se
difundían ou se limitaban ao máximo as informacións sobre catástrofes naturais ou
humanas, coma terremotos, inundacións, o derrube dunha mina, etc. Tampouco se
informaba de grandes accidentes ou outras desgrazas.

O periodismo nun foi xamais considerado en China o cuarto poder, indepen-
dente do Estado e dedicado a servir os intereses dos cidadáns. Pola contra, a informa-
ción política emana do Partido e do Estado e deben controlar os medios para evitar
desviacionismos. Este principio encóntrase detrás das detencións de quen se atreve a
criticar o Partido ou o Goberno utilizando un soporte público, incluído Internet, pola
“influenza negativa que as súas manifestacións poidan ter no pobo”.

A mellora na liberdade de expresión segue tendo zonas escuras, temas prohi-
bidos para os medios, que reciben periodicamente instrucións do Departamento de
Propaganda sobre as cuestións das que NON teñen que informar máis alá de reprodu-
cir, sen comentar, os boletíns da axencia oficial Xinhua (Nova China), que actúa como
voceiro do goberno e do partido único e é, polo tanto, a primeira en transmitir a
información política máis importante, ademais de marcar as directrices que deben
seguir os demais medios no tratamento de determinadas noticias.

Xinhua foi creada en 1931 polo Partido Comunista e cando 18 anos máis
tarde se fundou a República Popular, converteuse en axencia oficial, sen que ata agora
haxa outra axencia de noticias en China.

Nin que dicir ten que, ademais da política pura, todas as cuestións que entran
no cualificativo de “neibude” ou información interna e as consideradas “segredo de
Estado” –dous conceptos de interpretación moi laxa polo Goberno– están prohibidas
para os medios de comunicación social.

Na actualidade, os medios reciben tamén unha grande presión comercial, re-
flectida na cobertura sen precedentes da guerra de Iraq e nas emisións en directo da
Televisión Central de China, todo un fito se se ten en conta que a guerra do Golfo de
1991 mencionábase de pasada ao final do telexornal nacional da primeira canle da
Televisión Central (CCTV-1). Non hai dúbida de que se informa moito mellor ca
nunca dos asuntos que non gardan unha relación directa con China, ata se podería

Os medios de comunicación de masas en China / Georgina Higueras



Tempo Exterior / nº 10 (segunda época) - xaneiro/xuño 2005144

dicir que os seus telexornais non teñen nada que envexar aos informativos doutras
cadeas occidentais, pero en canto a información está relacionada con China, a obxec-
tividade e a creatividade desaparecen para poñerse ao servizo da causa.

Aínda que hai unha maior tolerancia desde que Hu Jintao tomou o poder
–ascendeu á Secretaría Xeral do Partido Comunista chinés en novembro de 2002 e á
Xefatura do Estado en marzo de 2003–, a finais de 2004 había 42 periodistas no
cárcere, segundo a carta enviada polo Comité de Protección de Periodistas, a Hu
Jintao o mes pasado, na que pedía a liberación de Zhao Yan, un axudante do periódico
norteamericano The New York Times, detido o 17 de setembro de 2004 e acusado de
“facilitar segredos de Estado aos estranxeiros”. O informe de 2004 de Periodistas sen
Fronteiras destacaba que China e Cuba ocupaban os primeiros lugares do mundo en
número de detencións de periodistas.

A loita contra a corrupción que promove Hu permite tamén unha maior
independencia e posibilidades de publicación das informacións e investigacións
sobre corrupción e delitos económicos. O principal exemplo desde periodismo de
investigación é o do semanal Caijing (Riqueza) que comezou a publicarse en 1998
coma un semanario económico e que destapou desde entón numerosos escánda-
los. Existen, non obstante, casos sanguentos coma o do xornalista Jiang Weiping,
que sacou á luz un dos maiores escándalos de corrupción en China. O de Ma
Xiangdong, ex xefe do goberno local de Dalian, o principal porto do noroeste do
país, situado na provincia de Liaoning. O corrupto gobernante foi xulgado e con-
denado, pero así e todo, o periodista que o destapou segue no cárcere cumprindo
unha condena de seis anos por ter revelado “segredos de Estado”. Non moitos
periodistas van colaborar coa campaña anticorrupción do réxime se o resultado
das súas investigacións é que dan cos ósos no cárcere.

 Os xornalistas implicados en periodismo investigativo enfróntanse cada día
con máis frecuencia non só a ameazas senón ao uso da forza bruta por parte de funcio-
narios locais, membros de mafias e bandas de individuos particulares. O pasado no-
vembro, a prensa oficial recoñeceu que o periodismo se converteu no terceiro empre-
go máis perigoso de China, despois do de empregado nas minas de carbón e do traba-
llo de policía. En decembro de 2003, o Fazhi Ribao (Diario Legal) publicou un artigo
titulado “O dereito dos periodistas a informar desafiado”, no que se documentaban os
ataques sufridos por 11 reporteiros nese ano.

A única diferenza na regulación dos medios de comunicación a marca
Hong Kong, que se ampara no principio de un país dous sistemas, establecido por
Deng Xiaoping para recuperar, en 1997, a colonia británica. Neses tempos, os
medios de Hong Kong gozaban dunha ampla liberdade que, en boa parte conser-
vaban, aínda que non son alleos ás presións de Beijing. Tamén se diferencian
porque algúns deles son privados e independentes dos poderes públicos. A súa
estrutura é similar á dos medios de comunicación occidentais, pero os seus pro-
pietarios non queren enfrontarse ao Goberno chinés nin pór en perigo os seus
negocios, polo que ás veces restrinxen as críticas en asuntos sensibles para Bei-

Os medios de comunicación de masas en China / Georgina Higueras



Tempo Exterior / nº 10 (segunda época) - xaneiro/xuño 2005 145

jing. É dicir, nas empresas máis que nos periodistas, aínda que tamén nestes, ins-
talouse unha especie de autocensura de conveniencia.

A pesares disto, os medios de información de Hong Kong non dubidaron
en presentar batalla cando presentiron que de verdade estaba en perigo a liberda-
de de expresión. Especialmente desde os periódicos e a radio, tanto en inglés
coma en chinés e cantonés, periodistas promoveron e alentaron á poboación para
que o 1 de xullo de 2003, sexto aniversario do retorno da colonia a China, saíra
masivamente a manifestarse contra un proxecto de lei que desenvolvía o artigo 23
da Lei Básica –unha especie de Constitución que goberna esta Rexión Adminis-
trativa Especial. O proxecto poñía límites á liberdade de expresión, baixo a escu-
sa de ilegalizar a sedición, a subversión, a secesión e o roubo de segredos de
Estado. A firmeza da poboación de Hong Kong levou ao Goberno de Beijing a
retirar a proposta e cavou a tumba política de Tung Chee-Hwa, xefe do executivo
hongkonés, finalmente destituído o mes pasado.

A cadea Phoenix TV é un claro exemplo do delicado equilibrio entre as for-
zas do mercado e o control dos medios de comunicación. Os seus informativos, que
poden ser vistos pola audiencia do resto de China, seguen o estilo profesional dos
países occidentais, pero nunca tratan asuntos coma a matanza de Tiananmen en 1989,
a seita Falun Gong, prohibida por Beijing en 1998, os refuxiados de Corea do Norte
ou o uso do aborto como medida de planificación familiar.

Prensa

A Asociación Mundial de Editores de Periódicos, con 208 países asociados,
informou que no ano 2003 só existiu aumento de tiradas en 35 países, a maioría deles
son nacións de economías emerxentes. China, con 85 millóns de exemplares diarios, e
India, con 72 millóns, son os países do mundo onde máis periódicos se imprimen.
Ségueos Xapón, con 70 millóns, e Estados Unidos, con 55, que eran os dos antigos
líderes na circulación de diarios. Os peores datos aparecen na Unión Europea, cun
descenso total da tirada de diarios do 2,2%, no que Irlanda leva a voz cantante cun
descenso do 7,8%. Afortunadamente, en España a tirada mantense.

É difícil determinar o número exacto de diarios e revistas que ten China debi-
do a que o sector se encontra en pleno proceso de reestruturación. Segundo cifras da
Administración Estatal de Industria e Comercio, a finais de 2004 o país contaba con
2.000 diarios, 9.000 revistas e 568 editoriais, pese a que desde principios do ano se
pecharon ou fusionaron con outros grupos comerciais unhas 1.400 publicacións esta-
tais e do Partido Comunista. Ata entón, cada ministerio, órgano do PCCh, departa-
mento ou goberno local tiña o seu propio medio de comunicación, pero en 2003 emi-
tiuse unha norma que obriga aos medios a obter polo menos o 50% dos seus ingresos
mediante subscricións voluntarias, ao tempo que prohibía as subscricións obrigato-
rias imperantes ata entón. Isto levou ao peche dunhas 600 cabeceiras deficitarias.

Os medios de comunicación de masas en China / Georgina Higueras



Tempo Exterior / nº 10 (segunda época) - xaneiro/xuño 2005146

Neste proceso protexéronse os medios públicos máis representativos, sen ter
en conta os beneficios económicos, como o Renmin Ribao (O diario do Pobo), o
órgano oficial do partido, que en época do comunismo duro chegou a tirar tres millóns
de exemplares e nos anos 90 menos da metade. Agora tira 1.773.000 copias, das que
algo máis dun terzo son subscricións voluntarias. Pero incluso ao Renmin Ribao lle
preocupa a súa xestión. Unha ampla delegación do periódico, encabezada polo seu
editor, viaxou en 2002 a España para estudar o “éxito da xestión de El País”. Visitaron
o periódico e tomaron moitísimas notas pero mudoulles a expresión cando comentei
que sen liberdade de prensa é difícil convencer á xente de que compre periódicos.
Renmin Ribao publica tamén o periódico en inglés China Daily, moi popular entre a
crecente comunidade estranxeira para darse unha idea do que pasa en China.

Outros diarios destacados da capital formaron grupos de difusión para garan-
tir a supervivencia, como o Beijing Qingnian Bao (Diario da Xuventude de Beijing),
que tira 600.000 exemplares e foi o primeiro en realizar unha oferta pública na bolsa
estranxeira para recadar diñeiro que se investirá, entre outras cousas, no fortalece-
mento do grupo, que pretende prepararse para unha maior competencia a medida que
se liberalice o sector. Inclúe o Zhonguo Qingnian Bao (Diario da Xuventude Chi-
nesa), o Beijing Ribao (Diario de Beijing), con 400.000 exemplares, o económico
Xinjing Bao; o Guangming Ribao, considerado tradicionalmente o periódico da inte-
lectualidade chinesa, cunha tirada de 200.000 exemplares, e o Huanqiu Shibao.

Na municipalidade de Shanghai, con 16 millóns de habitantes e principal
centro financeiro do país –ademais de Hong Kong– cabe salientar o Xinmin
Wanbao, cunha tirada de 1.218.000 exemplares, o Shanghai Star, que é económi-
co, e Wenhui Bao.

A Editorial de Arte e Literatura de Shanghai publica a revista máis popu-
lar de China. Chámase “Historias” e nela recóllense historias reais ou de ficción
da xente común. Desde a súa creación na década dos 70 encargouse de transcribir
a rica tradición oral chinesa. É mensual e tira na actualidade catro millóns de
exemplares que circulan por todo o país. A súa pluralidade, do mesmo xeito que
outras publicación e, sobre todo o seu contido, sufriron altibaixos. O seu ano de
esplendor foi 1985, cando, á sombra das novas liberdades, chegou a tirar 7,6 mi-
llóns de copias, aínda que xa para entón se ía abrindo camiño “Readers” de Reader’s
Digest, aparecida en 1982, que agora dobra en tirada a circulación de Historias,
con oito millóns de exemplares. Readers imprímese na provincia de Gansu e des-
de principios de 2004 sae dúas veces ao mes.

Algúns dos diarios máis representativos de Hong Kong son: South China
Morning Post, que se publica en inglés e é sen dúbida o máis influínte na ampla comu-
nidade financeira estranxeira da rexión, Ta Kung Pao, Sing Tao Pao, Wen Wei Po e
Apple Daily.

Os medios da provincia de Guangdong, cuxa capital é Cantón, unha das rexións
máis prósperas do país, considerada a fábrica de China e con 80 millóns de habitantes,
segue de cerca aos veciños de Hong Kong en canto a calidade informativa. Un bo

Os medios de comunicación de masas en China / Georgina Higueras



Tempo Exterior / nº 10 (segunda época) - xaneiro/xuño 2005 147

exemplo é o grupo mediático de Nanfang Ribao (Diario do Sur), un dos máis impor-
tantes do país, cuxas principais cabeceiras Diario do Sur e Semanario do Sur, tiran
respectivamente 750.000 e 1.030.000 exemplares. Destacan tamén o económico 21st
Business Herald e o Guangzhou Ribao (Diario de Cantón), que tira 1.600.000 copias.

As publicacións estranxeiras, desde finais de 2004, poden imprimirse en Chi-
na, pero só para circular no mercado estranxeiro, porque no mercado nacional non se
lles permite a libre circulación, ao ser consideradas produtos importados.

A Administración Estatal de Prensa e Publicación é a encargada de tratar
todos os asuntos relacionados coa prensa, con Internet, con calquera outra publica-
ción e cos dereitos de reprodución. Aínda que existe unha Oficina de Información do
Consello de Estado, a Administración Estatal informa directamente ao Consello de
Estado, que é o Executivo, e ao Departamento de Propaganda do Comité Central do
PCCh. Aparte de redactar e executar as leis que rexen no sector, a súa función princi-
pal é censurar os contidos dos medios; prohibe libros e suspende periódicos que reve-
lan “segredos de Estado” e, con frecuencia, lanza campaña contra a pornografía, con-
tra publicacións da seita Falun Gong e contra outras publicacións ilegais.

Televisión

Falar de televisión en China significa referirse a un de cada catro tele-
spectadores do planeta, é dicir, a unha audiencia de 1.200 millóns de persoas. A
televisión converteuse na primeira fonte de ocio en China, cunha media de case
tres horas diarias por persoa xunto o televisor. Hai unhas 200 cadeas que emiten
preto de 2.900 canles nas decenas de distintas linguas e dialectos existentes nun
país que ten un tamaño equivalente a 19 veces España e no que se fala mandarín,
cantonés, shanghainés, fujianés, tibetano, mongol, coreano, uigur, manchú e tan-
tas outras linguas. As súas producións de dramas históricos e os culebróns de
kung fu e de amores imposibles Zhongguo paide, made in china, convertéronse
no modo esencial do desenvolvemento da cultura chinesa nun auténtico fenómeno
de masas. Ano tras ano representan o 80% dos programas máis vistos e supoñen
un terzo do consumo. É dicir, cada chinés maior de catro anos ve por día polo
menos un episodio de telenovela, que dura 50 minutos.

A implantación en 1992 da “economía socialista de mercado” significou para
a televisión o comezo dunha nova era cunha xestión de sociedade privada. A televi-
sión deixou de ser exclusivamente un órgano de comunicación do Goberno e pasou a
ser un instrumento de ocio da sociedade, que trata de satisfacer os desexos do espec-
tador e as expectativas do mercado.

A máis importante é a Televisión Central de China, que ten 14 canles e á que
acceden case a totalidade dos 1.300 millóns de habitantes do país. A Televisión Cen-
tral inaugurouse en 1958 e expandiuse con relativa facilidade, coa creación de varias
canles provinciais, ata que en 1966 comezou a Grande Revolución Cultural, o período

Os medios de comunicación de masas en China / Georgina Higueras



Tempo Exterior / nº 10 (segunda época) - xaneiro/xuño 2005148

máis escuro da China contemporánea, no que a televisión, coma todo o país, estivo
nas mans da ala máis extremista do partido, que acabou con toda manifestación cultu-
ral antiga ou moderna e só permitía a retransmisión das seis óperas revolucionarias ou
programas infumables sobre o desenvolvemento da comuna popular, o Exército Po-
pular de Liberación, os gardas vermellos ou como inflamar o espírito revolucionario
nas masas.

A Televisión Central actual nada ten que ver con aquela, sobre todo desde
que hai sete anos se introduciron os estudos de audiencia. Desde entón, son máis que
significativos os seus esforzos para adaptarse aos gustos dunha poboación en conti-
nua mutación. A obsesión pola rendibilidade tamén axuda. Xa en 1997, a Televisión
Central obtivo case 400 millóns de euros por publicidade, 100 veces máis que polas
subvencións gobernamentais e, conforme crece a competitividade, empéñase en non
perder a parte máis zumarenta do pastel publicitario para o que revisa os programas,
cámbiaos e bórraos da pantalla en canto non son rendibles, algo inimaxinable hai
apenas uns anos.

O seu programa estrela, de catro horas de duración, é o Especial do Ano
Novo Chinés, con máis de 500 millóns de espectadores. O informativo da tarde que
emite a canle 1, entre as sete e as sete e media, a hora de máis audiencia, é tamén un
dos programas estrela xa que moitas canles que emiten en provincias, por cable ou por
satélite, conectan á mesma hora con este informativo que presume de ter unha calida-
de semellante aos informativos de calquera país occidental, de ser o máis visto do
mundo e o portavoz da China moderna.

A celebración dos Xogos Olímpicos en Beijing, en 2008, multiplicou ata o
infinito a paixón chinesa polo deporte. Todas as cadeas, tanto provinciais como esta-
tais ou locais, teñen unha canle deportiva, pero a canle cinco da Televisión Central é
todo un éxito. Por ela retransmítense desde os partidos da NBA ata a Liga de Fútbol
española.

Nesta paixón desfreada dos chineses pola televisión tivo moito que ver o
avance da técnica que permitiu a conexión por cable ou vía satélite de todos os recan-
tos do país. En China segue habendo máis de 800 millóns de campesiños que non
teñen outra diversión que colocarse fronte a pantalla. O goberno púxose agora como
obxectivo o desenvolvemento da televisión dixital e a súa implantación desde este
ano ata Beijing-2008, no cento de cidades chinesas con máis dun millón de habitantes.
O plano do goberno é que todo o país estea dixitalizado en 2015.

Outra cadea importante é a Shangai Media Group, tamén estatal, pero na que
participan socios estranxeiros. Conta con 12 canles de televisión, 11 de radio e un
portal de Internet.

Cada provincia conta polo menos cunha televisión pública e entre elas desta-
ca Beijing TV and Cable. Outra canle relevante é a Phoenix TV, de Hong Kong, espe-
cializada en emisións por satélite, que ten un público de 300 millóns de persoas repar-
tidas en 53 países asiáticos, incluída a China continental e a chamada “provincia re-
belde” de Taiwan.

Os medios de comunicación de masas en China / Georgina Higueras



Tempo Exterior / nº 10 (segunda época) - xaneiro/xuño 2005 149

A publicidade na televisión chinesa é todo un negocio que supera por volume
ao de Francia ou Italia e só vai por detrás de Estados Unidos, Xapón, Reino Unido e
Alemaña, cunha cifra superior aos 13.000 millóns de dólares no ano 2003, o que a
converte na cuarta industria máis importante de China, por diante da industria do
tabaco, nun país cheo de fumadores. Un 3% do espazo publicitario dos medios, in-
cluído Internet, está reservado á publicidade institucional.

En decembro de 2004 levantóuselles a prohibición ás empresas estranxeiras
de investir en empresas de produción televisiva o que beneficiará ás que xa estaban
presentes no sector, como Viacom que produce con SMG programas infantís, Sony
Pictures, que é unha empresa mixta cunha pública e Time Warner, que estableceu
unha compañía mixta para producións cinematográficas. As canles de noticias seguen
reservadas ao Estado. O investimento estranxeiro é ata un máximo do 49%.

A nova regulación non permite a creación de compañías de Televisión senón
de operadoras para a coprodución, que sempre deberán respectar o límite de que as
terceiras partes do producido teñan relación con temas chineses.

En canto á Radio

A Radio Central de China, estatal, é a única que emite en todo o territorio
nacional. En total, hai unhas 1.000 cadeas. Radio Internacional de China emite en
varios idiomas entre eles o español. Cada vez teñen máis éxito as emisoras musicais
ao estilo occidental, mentres que os informativos seguen sendo estritamente controla-
dos polas autoridades.

A Administración Estatal de Radio, Cine e Televisión é a encargada da censu-
ra e o control destes medios. Ocúpase tamén de inferir a información sobre China que
emiten algunhas canles estranxeiras vía satélite. Ademais, a recepción das emisoras
por satélite require un permiso das autoridades chinesas. En canto á cinematografía
estranxeira, está non só suxeita á censura senón tamén a unha cota de emisión anual
moi reducida que, en definitiva, é outra forma de censura. As funcións desta adminis-
tración son semellantes ás da Administración Estatal de Prensa. Ambas están supedi-
tadas ao Departamento de Propaganda do Comité Central do PCCh, núcleo da ideo-
loxía do partido, que supervisa e guía a cobertura informativa e o contido editorial de
todos os medios de comunicación que operan en China.

Finalmente Internet

Con 95 millóns de usuarios en marzo de 2005, o número de chineses con
acceso a Internet non cesa de aumentar. O goberno enfróntase na rede a un dobre
dilema: por unha parte, promóvea coma instrumento de desenvolvemento económico
e por outro, está empeñado en controlar os seus fluxos de información, unha tarefa

Os medios de comunicación de masas en China / Georgina Higueras



Tempo Exterior / nº 10 (segunda época) - xaneiro/xuño 2005150

inxente porque é imposible poñerlle reixas ao espazo. A versatilidade e liberdade de
Internet leva ao corpo especial de policía creado para controlar a rede a pasar o día
bloqueando portais, ademais de perseguir e deter aos activistas que utilizan Internet
para publicar os seus puntos de vista críticos co goberno e o Partido.

Internet mudou a paisaxe das cidades chinesas que se encheron de cibercafés,
que se enfrontan con frecuencia ao peche dos locais pola esixencia de novos requisi-
tos para a súa apertura, fórmula coa que as autoridades pretenden estreitar o control
sobre estes. A rede converteuse no gran foro de discusión de China, na súa principal
fonte de información, á que acoden millóns de internautas ante as noticias de actuali-
dade máis importantes. As informacións e noticias colgadas na rede actúan con fre-
cuencia como a chave que abre o camiño para que os medios de comunicación tradi-
cionais se atrevan a tratar as cuestións espiñosas que escritores e académicos espiron
na rede. Os tres principais portais son Sina, Sohu e Netease.

Símbolo dos novos tempos que corren é que foi a mesma páxina web do
Renmin Ribao (Diario do Pobo) a que informou en xuño do 2003 de que por primeira
vez na historia de China condenaran a unha persoa por atacar a un periodista. O co-
mentario facíao tras informar da sentenza a un ano de cárcere aos dous condenados
por atacar a Yang Wei, un periodista do pequinés Jinghua Shibao.

O Partido Comunista Chino comeza a darse conta de que nun mundo globali-
zado, ten perdida a batalla polo control da información.

Georgina Higueras é xornalista especializada en Asia do diario El País.

Os medios de comunicación de masas en China / Georgina Higueras


